خامنه ای در گود هسته ای

در پست قبل اشاره کردم که فرماندهان سپاه و امامان جمعه به هواداران افراطی حکومت، نهیب زده اند برای جلوگیری از حمله به دولت و تیم مذاکره کننده و اسم از آیت الله خامنه ای آورده اند که کاسه داغتر از آش نباشند و به منویات رهبری توجه کنند و از او در مخالفت با تسلیم هسته ای جلو نزنند.
این ساکت کردن مخالفان اما ظاهرا موثر واقع نشد و خود آیت الله خامنه ای در سخنرانی اخیرش حملات طرفدارانش به دولت را نکوهش کرد و حمایتش را از مذاکرات و نتایج آن نشان داد. اما همین حمایت از مذاکرات به شکلی که آیت الله خامنه ای از آن سخن گفت، نشان از اطلاع دقیق او از جزییات دقیق مذاکرات و امتیازات داده و گرفته شده دارد. در حالی که در ماهها و سالهای قبل او به گفتن کلیات بسنده می کرد و اگر از جزییات نام می برد صرفا برای مهار مذاکرات بود، اما این بار با ذکر جزییات و حمایت از گفتگوها این پیام را مخابره کرد که درتصمیم گیری ها دخیل است و مذاکرات تحت نظر او پیش می رود.

این درگیر بودن فعالانه خامنه ای در پرونده هسته ای آن هم در جهت تعامل با جهان بی سابقه است. این می تواند نشانه خوبی از پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق باشد. چرا که اگر آیت الله محافظه کار اگر احتمال می داد که ممکن است مذاکرات به شکست بیانجامد یا نتایج مد نظر او حاصل نشود، هیچگاه به این صراحت خود را درگیر آن نمی کرد.
در هر صورت می شود گفت که توافق با غرب حاصل خواهد شد و به احتمال زیاد تحریم های بانکی و سوئیفت همزمان برداشته می شود. حتی تحریم صادرات نفت ایران نیز می تواند برداشته شود، چرا که از یک سو شرکت های اروپایی بسیار مشتاق رسیدن به سفره پرنعمت نفت هستند و از سوی دیگر برگشتن ایران به بازار نفت جهانی با وضعیت اشباع کنونی و قیمت های پایین نفت چندان ساده و سودآور نخواهد بود.

در عمل اما برداشته شدن تحریم ها تغیر محسوسی بر اقتصاد نخواهد گذاشت بجز خوشبینی و اثرات ناشی از رفع تحریم ها و احتمالا برگشتن ارزش دلار به زیر 3000 تومان. برای بهبود و رونق اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال است همزمان با شفافیت و امنیت بسترهای اقتصادی است که رفع تحریم ها، کمکی به آن نخواهد کرد.
بازشدن مرزهای تجارت و تبادل کالا میان جهان اشباع از کالاهای رنگارنگ و کشوری که تتمه کارخانه هایش زیر فشار تحریم و مدیریت نادرست خرد شده اند، جریان یک طرفه ای از ورود خدمات و کالاها خواهد بود. بعید است که بدون تغیر روح حاکم بر حکومت مبنی بر استکبار ستیزی و جنگ با تمام مظاهر تمدن، سرمایه گذاران خارجی یا ایرانیان خارج از کشور اقبالی به ورود به ایران نشان دهند.
البته ورود نمایندگی های فروش و عدم نیاز به دور زدن تحریم و حذف واسطه ها، خود قدم مهمی در جهت سالم کردن فضای رقابت و اقتصاد خواهد بود، اما هنوز تا بهبود اقتصاد فاصله بسیاری وجود دارد.

دولت روحانی اگر بتواند همچنان دست آیت الله خامنه ای را زیر سنگ قرارداد هسته ای نگه دارد، شانس این را دارد که در تمام مسیر بهبود وضعیت کشور در حاشیه امن حملات افراطیون راست قرار گیرد، و احیانا اگر نتواند مسئولیت نتایج گرفته شده را بردوش رهبر بگذارد، بدلیل عدم تغیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی مورد هجوم جناح راست حکومتی قرار خواهد گرفت و همزمان ریزش هوادارانی را هم خواهد داشت که چشم امید به فردای توافق هسته ای دارند برای بهبود وضع معیشت و آزادی های اجتماعی و سایر "امید"هایی که دولت "تدبیر و امید" به آنها وعده کرده بود.

همه چیز در روزهای آینده نه به مفاد منتشره از سوی ایران و قدرتهای جهان که به واکنش آیت الله خامنه ای به سند انتشار یافته بستگی خواهد داشت. تقریبا آینده ایران حداقل تا چشم انداز مرگ آیت الله خامنه ای، در چند روز آینده مشخص خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: