قاهر 313 ، اسباب بازی برای سرگرمی عوام

بعد از انتشار اخبار "ساخت نانو" و "ارسال میمون به فضا"، این جنگنده ایران سومین خبر منتشر شده توسط رسانه های ایران در چند روز اخیر است.
به نظر می رسد که این خبرسازی بیشتر کار دولت احمدی نژاد باشد تا سپاه و نیروهای نظامی چرا که هیچ اسمی از فرماندهان سپاه -که معمولا در چنین نوآوری هایی نقش دارند- یا حتی آیت الله خامنه ای دیده نمیشود. و حتی هیچ عکسی هم بجز احمدی نژاد و وزیرش دیده نشده از مقامات بالاتر نظامی. ( با تصور اینکه فرض کنیم که حقیقتا حکومت ایران به چنین تکنولوژی دست یافته)

نکته اول که به ذهن می رسد پرت کردن حواس مردم از مشکلات اقتصادی و روزمره و همچنین کم کردن فشارهای مخالفان داخل حکومت است بر دولت.
اینکه احمدی نژاد مسئولیت چنین دروغ های بزرگی را بر عهده می گیرد هم واضح است. او از ابتدا به این شکل شروع کرده و تا کنون در مقابل "راستی" سر خم نکرده و می خواهد با همین تنها ویژگی که هیچ فرد دیگری در حکومت ایران ندارد خود را متمایز و امتیاز گیری کند.

اما اینکه چرا به قطعیت میگویم که این تنها نمایشی سخیف از  سیستمی واقعی است به چند دلیل است اول دلایل خبری که پرده برداری از این محصول همزمان با صعود دلار به رقم 4000 تومان است و دیگر آنکه هیچ کس بجز احمدی نژاد مسئولیت آن را به عهده ندارد به دلایل بالا.

دوم به دلایل عقلی، و آن اینکه هیچ شرکت، سازمان یا کشوری از پله "ساختن چرخ" به پله "ساخت ماشین فراری" نرفته است. به عبارت دیگر رسیدن به چنین تکنولوژی، پیچیدگی های بسیاری دارد که حل هرکدام از افتخارات بسیار بزرگی محسوب میشود، مثلا اگر ایران توانسته بود "موتور جت" تولید کند همین خبر سالها قبل باید منتشر میشد و نه احمدی نژاد که آیت الله خامنه ای بر سر آن رشادت ها می سرود! برای تک تک قطعات یک هواپیمای جنگنده - که از هواپیمای مسافری بسیار پیشرفته تر است- همین وضعیت وجود داشت. از سیستم ناوبری تا رادار تا ارابه فرود، یا حتی تکنولوژی تولید بدنه های سبک و...
این واقعیت که ما حتی در کشور تونل بادی نداریم که این جنگنده در آن آزمایش شود قبل از پرواز و در حین طراحی و ناگهان خود "جنگنده عملیاتی" به نمایش در آید تنها در دولت احمدی نژاد و از شخص او بر می آید!


دلیل سوم این عکس است که در آن قسمتی از نمای داخلی بدنه  هواپیما دیده میشود که بیشتر به مخازن آب "پلی اتیلن" شبیه است تا بدنه هواپیما و همچنین می توانید شکل صندلی یا قسمت پنل جلوی کابین را مشاهده کنید که بیشتر به کاردستی بچه گانه می ماند تا هواپیمای جنگی! قسمت جالب آن هم سیم مثلا رادیوی بالای پنل است که از پشت بیرون زده و برای جلوگیری از دیده شدن آن یک "کلاه" را درجلوی آن قرار داده اند که در تمامی عکسها مشخص است! همچنین قسمت پنل کناری هم بدلیل تنگی فضا در زیر بدنه قرار گرفته که دیدن آن از جایگاه خلبان ممکن نیست!

البته تنها قسمت "بدنه فایبرگلاس" هواپیما که در پشت صندلی و کنار صندلی خلبان خودنمایی میکند ساخت ایران بوده و تقریبا این همان قسمت است که وزیر دفاع "جناب سردار وحیدی" هم بر آن تاکید میکند و البته به عنوان "تنها ویژگی منحصر به فرد" این هواپیما بیان میکند. این ویژگی فایبر گلاس -همان سپر های جوشن خودمان- البته با ترکیب با تکنولوژی های پیشرفته تر می تواند در بدنه وسایل پرواز بکار رود بدلیل سبکی. اما نه در بدنه هواپیمای جنگی که باید سرعت و  فشارهای زیادی را در مانور های هوایی تحمل کند. شاید در چند وسیله پروازی کوچک با سرعت کم و با مانور محدود ممکن باشد -آن هم بعد از آزمایش های بسیار- اما نه در چنین ادعای بزرگی.
در نهایت آنکه این اسباب بازی هم مثل سایر خبرهای این روزها تنها نقش "حواس پرت کن" میتواند داشته باشد چرا که این بازی ها را نه خارجی ها باور میکنند و نه کسانی که کوچکترین اطلاعی از پرواز و مهندسی دارند.
متاسفانه مردم عامی ایران تنها مخاطبان این دروغ ها هستند.
با اینکه این دروغ ها از زبان شخص منفور حکومت "احمدی نژاد" گفته میشود اما نمیتواند مورد تایید سایر مقامات از جمله آیت الله خامنه ای نباشد.

پی نوشت:
1. در عکس اول سیم برق سکوی نمایش، عجیب خودنمایی میکند!

۲ نظر:

Nader گفت...

akse 2 range asbab bazi fargh dareh

Nader گفت...

ageh khalaban Eject koneh saresh
mikhoreh be on covere cockpit
http://farsnews.com/plarg.php?nn=358434&st=726629