معرفی رییس جمهور آتی ایران


رصد اوضاع در این مدت تعطیلات و البته روزهای اخیر که دوباره گردش و رونق به اخبار و رسانه های داخلی برگشته  حضور و فعالیت علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه ای را نشان می دهد. این جنب و جوش ایشان که تقریبا از پایان وزارت امور خارجه در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بی سابقه است تحت پوشش کامل خبری رسانه های نزدیک به  آیت الله خامنه ای و سپاه قرار گرفته است. به حدی که حتی خبرهای نشست سه نفره این گروه در مشهد -با کمی سانسور- تنها با نام وی مخابره شده است.
تقریبا از ابتدای سال جدید جناب ولایتی همه روزه در صدر اخبار خبرگزاری های داخلی مانند فارس نیوز، خبرآنلاین و.. قرار دارد و علاوه بر آغاز سفرهای استانی در رابطه با موضوعات داخلی، منطقه ای و جهانی ابراز نظر می کند که البته تا اینجا نظرات ایشان همان نظرات آیت الله خامنه ای بوده است خصوصا در موضوعات حساس مانند ارتباط با امریکا یا سوریه.

چرا گروه 1+2؟
جمع شدن گروه 2+1 اصولگرایان، یعنی ولایتی، حداد عادل و قالیباف به نظر می رسد اولا جهت خنثی کردن اتفاقات پیش بینی نشده است و ثانیا جمع کردن رای مردم به سمت کاندیدای خاص. علاوه بر آن، این گروه نوع جدیدی از فعالیت انتخاباتی را انجام می دهند که بر پایه تبلیغ و جلب توجه مردم بنا شده است.
چند نکته با توجه به سخنان شخص ولایتی در مورد این گروه بدیهی است، یکی اینکه تا نزدیک انتخابات شخص نهایی مشخص نخواهد شد. دوم اینکه افرادی میتوانند به این گروه اضافه شوند که علاوه بر شرایط مورد نظر رهبر سابقه خوب خدمت به مردم داشته باشند یا به عبارت دیگر برای این گروه و شخص ایشان رای جمع کنند.

چه خواهد شد؟
نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که در این انتخابات برخلاف گذشته دیگر طرفداران رهبر یکپارچه نیستند و به همت مدیریت احمدی نژاد هر گروهی ساز خودش را می زند! اما به احتمال زیاد بعد از تبلیغات بسیار نامزدها و جمع کردن حواس مردم و تشویق به شرکت در انتخابات، در روزهای آخر بیت رهبر به شکل دستوری سپاه و تتمه هواداران را جمع خواهد کرد که به چه کسی رای بدهند که به احتمال قریب به یقین جناب ولایتی خواهد بود و البته چند روز قبل از آن حداد عادل و قالیباف به نفع وی کنار خواهند رفت.
به نظر می رسد این بار بیت رهبر سعی دارد تا جایی که امکان دارد رای ها را "قبل از ریختن به صندوق" مدیریت کند تا نیازی به نقشه ب -دخالت و دستکاری در آرا- بعد از انتخابات نباشد. 
بدیهی است که ابزار مناسب اجرای نقشه هم که شامل شورای نگهبان، سپاه (بسیج)، صدا و سیما، مطبوعات، مجلس، تریبون های نماز جمعه، هزاران نماینده ولی فقیه در کل کشور و البته شخصیت های ریز و درشت سیاسی هستند، آماده است -البته بجز دولت تاکنون-.

علی اکبر ولایتی کیست؟
 ولایتی 67 ساله متولد تهران، پزشک، متخصص اطفال از دانشگاه تهران و متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه جانز هاپکینز امریکا در دهه 1970 است. و مهمترین و تنها مسئولیت اجرایی 16 سال وزیر امور خارجه ایران است که از زمان نخست وزیری میرحسین موسوی در سال 60 آغاز می شود تا پایان دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در سال 76 ادامه می یابد. بعد از آن سال تاکنون -16 سال- وی در مقام مشاور بین الملل آیت الله خامنه ای ایفای نقش می کند. (مابقی سمت ها و پست ها تشریفاتی بوده اند.) 

حضور اصلاح طلبان چه؟
حضور نامزد های غیر از اصولگرایان (اصلاح طلبان بی نشان و خاصیت) تنها جهت گرم کردن تنور انتخابات خواهد بود، تنها شخص موثر از اصلاح طلبان "سید محمد خاتمی" است که  اولا بعید است که بیاید و ثانیا اگر بیاید قطعا رد صلاحیت خواهد شد. مطمئنا آیت الله خامنه ای از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود! هرچند که حذف خاتمی هزینه زیادی برای نظام -بخوانید شخص آیت الله - دارد، اما قابل ریسک نیست. (در هفته های گذشته محمد خاتمی از زبان اشخاص مختلف تهدید شده بود و البته خاتمی ذاتا هم مرد مقابله با این تهدید ها نیست).

پی نوشت:
با مشخص شدن رییس جمهور آینده ایران، بتدریج -در پست های آتی- بیشتر به عملکرد و اتفاقات رخ داده در زمان وزارت علی اکبر ولایتی خواهم پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست: