همدردی با بازماندگان زلزله های اخیر و نگاهی به خبر رسانی متعاقب آن


هنوز خبرهای زلزله بوشهر تمام نشده بود که خبر زلزله سیستان و بلوچستان منتشر شد.
از اینکه این زلزله ها بر خلاف زلزله های پرتلفات گذشته در ساعات روز رخ داده که بطور کلی باعث شده تعداد آسیب دیدگان پایین باشد خوشحالم.
و امیدوارم که تعداد آسیب دیدگان این حوادث به اندازه ای که رسانه های جمهوری اسلامی با تاکید فراوان ابراز می کنند کم باشد.
البته این کم نگاری آسیب دیدگان و خسارات، باعث کم اهمیت شدن آسیب های مادی و معنوی نشود و باعث نشود که مردم عمدتا محروم مرز نشین از حداقل امکانات که حتی همین خبر رسانی صحیح است محروم شوند...

به شخصه احساس بدبینی زیادی نسبت به اعلام این خبرهای رسانه های ایران مانند تلویزیون دولتی یا خبرگزاری های نیمه مستقل دولتی دارم به دو دلیل:
اول اینکه زلزله سیستان و بلوچستان تقریبا در مرز دو کشور ایران و پاکستان رخ داده است و خسارات مناطق پاکستان بسیار بیشتر از ایران مخابره می شود.
و دوم اینکه حتی علیرغم اعلام شبکه پرس تی وی، مبنی بر تلفات 40 نفر -که بقیه رسانه های دولتی انکار می کنند-، در برنامه زنده، حتی صدای 7.8 ریشترِ کارشناس این برنامه سانسور می شود و مجری همچنان بر رقم 7.5 ریشتر تاکید می کند!

به نظر می رسد که جمهوری اسلامی، برنامه های خبری از قبل تعیین شده برای مواقع حوادث طبیعی مانند زلزله در پیش گرفته است که احتمال وقوع آن در ایران زیاد است. و کلیه خبرگزاری های دولتی ملزم به اجرای این دستورالعمل هستند.

هیچ نظری موجود نیست: