جنگ اسراییل - غزه


گرچه آغاز کننده جنگ مشخص نیست و نخواهد شد - که خیلی هم مهم نیست- اما طبق معمول همیشه کسی برنده فرصت ها و تهدید ها خواهد بود که هوش بیشتری داشته باشد و البته قدرت پیش بینی و اجرا.
در شرایط فعلی به نظر می رسد که چه اسراییل شروع کننده بوده باشد چه در پاسخ، آغاز به حمله کرده باشد فرقی نمیکند  چرا که فعلا بهترین موقعیت برای دولت فعلی اسراییل فراهم شده است. به دلایل زیر:

1 این درگیری به نوعی مانور واقعی جهت تمرین ارتش اسراییل تبدیل شده که قدرت عملیات نظامی و اطلاعاتی این رژیم را محک زده و نقاط ضعف را نشان می دهد.

2 از نظر داخلی ساختن بحران هرچند کوچک به حزب افراطی اسراییل کمک می کند که در انتخابات آتی بتواند برنده میدان باشد.

3 از نظر خارجی این تشنج اسم اسراییل را در صدر خبرها قرار میدهد (که مدتی بود اخبار سوریه در صدر قرار داشت) و از این طریق حمایت افکار عمومی و دولت های غربی و بخصوص امریکا را بدست می آورد.
در شرایط حاضر - بخصوص در دوره دوم اوباما- دولت آمریکا بدلیل کسری بودجه تصمیم به کاهش هزینه ها و افزایش مالیات ها دارد و قطعا یکی از مهمترین هزینه ها، هزینه های کمک های نظامی به اسراییل است که با این اتفاق اسراییل پیامی روشن جهت نه تنها توقف بلکه افزایش کمک ها به این کشور می رساند.

4 بررسی توان نظامی گروه های اسلامی اطراف مرزهای اسراییل که درصورت درگیری با ایران به نفع ایران وارد جنگ با اسراییل خواهند شد.
و البته تمام دلخوشی و امید دفاعی ایران به این گروه هاست که به همین دلیل هم همچنان از جسد سیاسی دولت بشار اسد در سوریه دل نمیکند. (در پست دیگری به آن می پردازم).

5 گرچه که دولتمردان اسراییل برخلاف همقطاران ایرانی کمتر حرف زده و پیام داده و بیشتر عمل می کنند اما این درگیری و سیستم دفاعی اسراییل پیام روشنی به تهدید های موشکی ایران میدهد.
تقریبا تمامی موشک های پرتاب شده به سمت تل آویو بجز یکی در هوا منهدم شده اند (توسط سیستم گنبد آهنین). احتمال هم دارد که اسراییل از برخورد سایر موشک های کوچکتر به شهرهای جنوب اسراییل جلوگیری نمیکند جهت افروخته نگه داشتن آتش جنگ.
چرا که عملا تعداد 3 نفر کشته حاصل پرتاب حدود 1000 راکت ریز و درشت امری بغایت مضحک است! یعنی به ازای هر 350 موشک یک نفر کشته شده! که فکر کنم تعداد کشته های یک خودرو از هر 1000 خودرو در تصادفات رانندگی از این آمار بیشتر باشد!

بطور کلی دولت اسراییل هم مانند دولت جمهوری اسلامی زمانی در اوج قدرت است که دارای دشمن باشد. به همین دلیل است که بسیاری آن را کمک های متقابل حکومت ایران و اسراییل به هم  تفسیر میکنند و این دشمنی به وجود هردو گروه افراطی در قدرت کمک کرده و میکند.

از طرف دیگر حمله فشرده و پیوسته به غزه تنها به هدف از بین بردن زیر ساخت ها و ضعیف کردن حماس از لحاظ لجستیکی و نظامی می باشد که ناگفته پیداست تعداد بیش از 100 کشته - برای اسراییلی که تنها فرد هدف را طوری میکشد که نفرات بغل هم آسیب نبینند- نشان دهنده حجم بالای حملات اسراییل است.
در نهایت آنکه، چه این جنگ امروز تمام شود و چه چند هفته دیگر (جنگ های سرزمین های کوچک همانطور که سریع آغاز میشوند سریع هم پایان میابند) اسراییل منافع بیشتری کسب کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: