آتش بس بخاطر مصر

به نظر میرسد که آتش بس میان حماس و اسراییل با میانجیگری مصر و البته بنا به نظر عقلای دو طرف - قبلا هم گفتم که بدلیل نقش پررنگ تر اسراییل با صلاحدید آنها- انجام شد.
میتوان گفت مهمترین عاملی که باعث این آتش بس شده است وضعیت متزلزل اسراییل، بعد از از میان رفتن توافق هایش با مصر -خطری که با ادامه درگیری ها احتمال بیشتری پیدا میکرد رخ دهد- است. هرچه باشد مرسی از جناح اخوان المسلمین است و خط فکری تاریخی این گروه در جهت ضدیت با اسراییل بوده و یکی از دلائل اپوزیسیون بودن زمان مبارک هم همین مقاوت علیه اسراییل است (برخلاف رفتار حکومت قبل) و همچنین پیروزیشان در انتخابات مصر. پس نهایتا در بین دوراهی حماس - اسرائیل به احتمال قریب به یقین در طرف حماس خواهد ایستاد. حتی ممکن بود به نابودی قدرتش و تشنج در مصر هم منتهی بشود.

این آتش بس حالا از طرف حماس و ایران به معنای برتری و نشان از قدرت بازدارندگی نظامی حماس تفسیر می شود اما در عمل این راکت های ایرانی حماس نبودند که برنده شدند، برنده اصلی حفظ منافع منطقه ای اسراییل و قدرت لابی مصر و در درجه کمتر ترکیه بود که باعث آتش بس فعلی شده است.
شاید بیشترین منفعت را مرسی (اخوان المسلمین) و مصر کسب کردند که اکنون به شدت و سربلند از زیر فشارهای داخلی و خارجی رها شده اند.
در زیر چهره خوشحال مرسی و وزیرخارجه اش در دیدار با وزیر خارجه امریکا -کلینتون- مشخص است.

هیچ نظری موجود نیست: