اذان و سوخت هواپیما!


در سال های اخیر متوجه شده بودم که ارتباط زیادی بین صحبت های آیت الله خامنه ای و اتفاقات رخ داده وجود دارد. البته نه از این جهت که هرچه میگوید اتفاق می افتد بلکه بالعکس، دقیقا هرچه می گوید برعکسش اتفاق می افتد!
شاید معروف ترین آن نامگذاری سالهای مختلف در عید نوروز است که بر هر موضوعی تاکید میکند خراب می شود. یا حمایت از شخصی در انتخابات یا تاکید بر موضوع خاصی و...
ابتدا فکر میکردم که شاید این موضوع ناشی از ایجاد حساسیت بیش از حد باشد مثل حالتی که وقتی ماشین نویی میخرید تعداد آن ماشین را در خیابان بسیار بیشتر از قبل می بینید. یا آنکه عوامل ماورایی در این امر نقش دارند. مثل قضا و قدر و این چیزها.
اما با گذشت زمان و بررسی بیشتر متوجه شده ام که شاید مهمتر از عوامل بالا - شخصا چندان به ماورا اعتقادی ندارم- واکنش های مردم و اطرافیان ایشان است که عمدا و سهوا باعث این وارونگی میشود.

مثلا وقتی که آقای سعیدی جهت افزایش کرامت و احترام خامنه ای روایتی نقل می کند از "یاعلی" گفتن علی خامنه ای هنگام زایمان، که نه تنها موجب کرامت نمی شود بلکه مضحکه عام و خاص می شود و اثر معکوس می گذارد.
یا آخرین اتفاق رخ داده، که تاکید ایشان بود مبنی بر رعایت زمان اذان در صنعت هوایی! که بعد از چندی با واکنش سیستم مواجه می شود و در یک روز بر اثر نبود سوخت پروازها لغو می شود. که بدنبال آن اختلال بیشتر در وضعیت پرواز ها و همچنین وضعیت نامساعد مالی سیستم هوایی ایران خبر رسانه ها میشود.
اکنون اعتقاد دارم که این نافرمانی های مدنی و معکوس سازی اوامر تنها ناشی از حس نفرتی جمعی است زیرا  از قبل برنامه ریزی شده و منسجم نیست. اما نتیجه یکسان دارد:. خرد کردن حاکم. انگار که همه ملت ایران از نزدیکان تا اخرین فرد مملکت به سخنان ایشان گوش میدهند و عکس آن را انجام می دهند.
همینطور تاریخ هم نشان داده که ایرانیان در موضوع "نفرت" میتوانند موضع یکسانی داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست: