نظام به قهقرا می رود، ایران به همراهش

خبر می رسد که آیت الله خامنه ای بالاخره راه حل رفع مشکلش را یافته است و از سال آینده رشته علوم انسانی به مدارسی خاص و کم، محدود می شود! به این معنی که از 3 سال دیگر نیازی به رشته های جامعه شناسی، فلسفه، مدیریت، حقوق، روزنامه نگاری و... نخواهد بود. یا حداقل تلاش می شود به شکل اسلامی یعنی بدون محتوای اصلی و پر شده با خزعبلات حوزوی عرضه شود.
هنوز خبر علوم انسانی و انسانیت از صدرخبرها پایین نیامده که خبر "انسانی" دیگری در شبکه های اجتماعی می پیچد. "بخیه های صورت کودکی بدلیل فقر مالی شکافته می شود". آنقدر این خبر دردناک و کشنده است که دستگاه تبلیغاتی نظام یارای انکار و مقابله با آن را ندارد. به ناگاه وضعیت وارو می شود. از زمین و آسمان مسئول و مدیر فرو می ریزد و نه تنها از کودک و خانواده فقیرش دلجویی می شود که پزشک و پرستار بلافاصله دستگیر و به دخمه های قوه قضاییه سپرده می شوند برای اجرای عدالت! و ما همچنان نمی دانیم خوشحال باشیم از این واکنش یا ناراحت. اما یک چیز مسلم است و آن فشار افکار عمومی است که آزادانه در فضای مجازی گردش می کند و مسئولین را به پاسخگویی -هرچند جاهلانه- وا می دارد.

روز دانشجو باز هم به شکل حکومتی و دولتی برگزار می شود و چند ساعتی دانشجویان پایتخت فرصت می یابند که "آزادانه" صحبت کنند و البته جناب روحانی هم از فرصت استفاده کرده و علاوه بر سخنرانی در دفاع از دولت خود به آزادی بیان یک روزه روز دانشجو می بالد! بدون آنکه جواب درخوری به سوالهای دانشجویان اعم از آزادی موسوی و کروبی، یا حضور مسئولان دولت قبل و باقی ماندن جو امنیتی در دانشگاه داده شود.

از سوی دیگر دولت روحانی لایحه "امر به معروف و نهی از منکر" در خیابانها که دولتهای پیش از وی آن را مسکوت گذاشته بودند به جریان می اندازد و تصمیم بر اجرای آن می گیرد. به علت حضور زنان در کنسرت ملی، کنسرت لغو می شود و..

همه اینها در حالی است که نرخ برابری دلار از رقم 3600 تومان گذشته و قیمت نفت ایران در بازار در حدود بشکه ای 30 دلار معامله می شود. فشار افزایش جدید نرخ ارز بازهم بر دوش مردم سنگینی می کند و در عین حال خبر می رسد که ایران نه تنها سامانه اس 300 را از روسیه تحویل خواهد گرفت که برای خرید تجهیزات نظامی دیگر از روسیه بعد از برداشته شدن تحریم ها در حال بررسی گزینه هاست.

جنگ لفظی و تبلیغاتی مسئولان نظام با همسایگان و سایر ممل دنیا بجز روسیه در جریان است و بر روی زمین همچنان تلفات نیروهای مستشاری ایران در سوریه به ایران بازگردانده می شوند. البته بعد از ورود نظامی روسیه، ورق جنگ برگشته و به سختی و بسیار کند ائتلاف ارتش اسد، حزب الله لبنان، سپاه قدس ایران و ارتش روسیه توانسته اند پیشروی هایی داشته باشند. اما این پیشروی ها مزیتی برای ایران ایجاد نکرده چرا که به همان میزان از وزن ایران در ائتلاف کاسته است.

تمامی موارد بالا نمونه هایی بود از آموزش، اجتماع (اخلاقیات)، دولت و اقتصاد که همه شاخص هایی بسیار نزولی را ترسیم می کنند. چشم انداز امروز حداقل تا پایان دولت روحانی هیچ نشانه ای از بهبود در وضع مردم چه از نظر معیشتی و چه از نظر اجتماعی را نشان نمی دهد.
تقریبا راه نجاتی برای خلاصی از این وضعیت دیده نمی شود و علاوه بر تمام مشکلات دولت و داخلی، اقدامات تروریستی مسلمانان قوزی بر قوزهای "نظام اسلامی" افزوده و با اینکه عملا درگیر این اقدامات نیست، اما بدنامی ناشی از مسلمان ستیزی مردم جهان گریبانش را می گیرد.
شاید تنها راه نجات، معجزه ای باشد به اندازه تغیر رفتار دولت روحانی که دولت و مردم را از این انفعال کنونی خارج کند و بتواند با پس زدن متحجرین داخلی و خواسته های رهبر، بعد از باز شدن قریب الوقوع قفل تحریم ها هوایی تازه به درون مملکت بدمد. که هم خودش بتواند از مزایای اقتصادی آن استفاده کند و هم مردم احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

پی نوشت:
1- واکنش ها به عملکرد سیستم پزشکی ایران بسیار شدید بود و طبعا واکنش مسئولین هم شدیدتر! متاسفانه بدلیل نبود فضای شفاف و مستقل اطلاع رسانی، حقیقت ماجرا در دسترس نیست و دستگیر شدگان نه بدلیل جرمشان که بخاطر خاموش کردن موج بوجود آمده در بیدادگاه های قوه قضاییه محکوم می شوند.

هیچ نظری موجود نیست: