یارانه 5 برابری به زبان ساده


احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی با محاسبه ای ساده نشان داد که اگر سایرین سنگ جلوی کار دولت نیندازند ایشان مبلغ یارانه را به بالای 200 هزار تومان رسانده و بنا به گفته شان دیگر هیچ کس مشکلی نخواهد داشت... به همین راحتی!

اگرچه که شخصا چندین بار این بخش از سخنان احمدی نژاد را دیدم اما باز هم متوجه نشدم ایشان چگونه این معیار 5 برابری یارانه را بدست آورد اما دو نکته اساسی که می شد از این سخنان دریافت کرد به شرح زیر بود:

1 مبلغ دلار مرجع برای محاسبات دلار 2500 تومانی در نظر گرفته شد که تنها این مساله قیمت اقلام اساسی وارداتی - مانند گندم- را بیش از 2 برابر خواهد کرد.
2 قیمت تمامی حامل های انرژی مانند گاز و بنزین آزاد در نظر گرفته شد و بالطبع همان نرخ جهانی ضرب در رقم دلار 2500 تومانی خواهد شد. که به عنوان مثال برای بنزین لیتری حدود 2500 تومان خواهد بود (بغیر از هزینه های حمل و نقل و مالیات).

بنا به حرف خود رییس جمهور، قیمت فروش نفت و گاز به صنایع داخل کشور و تولید کنندگان 10 برابر میشود (در آمد دولت از این بخش 10 برابر شده - 30 هزار میلیارد به 300 هزار میلیارد-) و ایشان از محل این افزایش درآمد یارانه را 5 برابر میکنند.

روی دیگر این صحبت ها افزایش قیمت ها است که به دنبال برق و بنزین 10 برابر شده بوجود خواهد آمد  که احمدی نژاد از این قسمت حرفی نمیزند. و تنها افزایش یارانه ها را نوید میدهد. مخاطب هم همان 200 و اندی هزار تومان را با قیمت های کنونی محاسبه میکند و از افزایش قدرت خرید خود راضی به نظر میرسند.

تقریبا معادل همان کاری که در مرحله اول هدفمندی انجام شد. البته ذات هدفمندی از ابتدا هم همین بوده که قیمت ها واقعی شود و نیمی از "سوبسید حذف شده" مستقیما و "بطور نقدی" پرداخت شود. پس همیشه مابقی 50% حذف شده از جیب مردم کم خواهد شد.
به عبارت دیگر اگر دولت 40 هزار تومان به هر نفر پرداخت میکند، از طرف دیگر 80 هزار تومان از وی دریافت خواهد کرد.
حالا میتوان تصور کرد که اگر دولت 200هزار تومان به هر نفر پرداخت کند از آن شخص 400هزار تومان دریافت خواهد کرد.
این مساله بسیار به اقتصاد ایران که تاکنون تحت حمایت دولت بوده کمک خواهد کرد و البته فشار زیادی به مردم -که تا به حال به کمک هزینه های دولت به عنوان یارانه عادت داشتند- وارد خواهد کرد.
اما حسن نهایی ماجرا کم شدن دخالت دولت در اقتصاد خواهد بود و همچنین بهینه شدن مصرف و بالا رفتن قدرت رقابت در بازار های جهانی است.
ناگفته نماند که این مزایا ومحاسبات بر روی کاغذ بوده و نیاز به زمینه ها و مشارکت های داخلی و خارجی بیشتری دارد.

شخصا از این مساله که حالا تحت عنوان "هدفمندی یارانه ها" مطرح شده استقبال میکنم اما اجرا شدن چنین طرح بزرگی، در دولتی که مورد پذیرش مردم نیست، در شرایط تحریم های بین المللی، نبود امنیت سرمایه گذاری ، فساد اداری و سایر مشکلات با شکست مواجه خواهد شد.
همانطور که قسمت اول هدفمندی اجرا شد و مردم ناراضی شدند -که حق داشتند-. و امسال مجلس عجولانه جلوی اجرای دنباله آن را گرفت چرا که پیش بینی کردند فشار اقتصادی وارده بر جامعه از حد تحمل مردم خارج بوده و موجودیت "نظام اسلامی" را به خطر خواهد انداخت!

امروز پس از چند سال که مردم قسمتی از فشار های آزاد شدن قیمت ها را تحمل کرده اند، با این وقفه دوباره همه چیز به حالت قبل برخواهد گشت منتها در قیمت های بالاتر و فقر عمومی بیشتر. چرا که این عمل جراحی به هدف نهایی "خارج کردن تومور یارانه از اقتصاد" نرسید و تنها درد زخم جراحی را به درد داشتن آن تومور اضافه کرد.
به عنوان مثال در ابتدای اجرای طرح "هدفمندی" قیمت بنزین جهانی به تومان حدود 800 بود و دولت قیمت بنزین آزاد را 400 اعلام کرد یعنی تقریبا 50 درصد قیمت حهانی. اما امروزه قیمت 700 تومانی بنزین آزاد در ایران کمتر از 25%  قیمت بنزین جهانی است.
متاسفانه بدلیل نبود صداقت و شفاف سازی و سیاسی کاری در همه زمینه ها که خود از "دیکتاتوری ایدئولوژیک" منشا می گیرد. هیچ کس صادقانه با مردم سخن نمی گوید و در نتیجه تمامی چنین طرح هایی با شکست مواجه میشود.
نهایت اینکه اگر حمایت مردمی از طرحی نباشد به احتمال قریب به یقین آن طرح به شکست می انجامد، چیزی که همچنان مسئولین جمهوری اسلامی و در راس آنها آیت الله خامنه ای به آن باور ندارند (هرچند که شعار برعکس می دهند).

هیچ نظری موجود نیست: