بهترین روایت تصویری از وضعیت سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس، تصاویری از "توزیع غذای نذری در مناطق جنوب شرق کشور" یا همان سیستان و بلوچستان منتشر کرده که چند نکته در آنها بسیار قابل توجه است و نشان دهنده عمق شکاف میان جامعه سیستان و بلوچستان چه از نظر مذهبی و چه از نظر سطح رفاه و اجتماعی با مناطق مرکزی ایران است.
شاید مهمترین نکته عدم استقبال گسترده روستاییان بشدت فقیر و سنی مذهب، از نذری دولت شیعه است.

در مجموع عکسهای انتشار یافته نه تنها اثری از هجوم جمعیت فقیر و محتاج نیست که حتی افراد بالغ نیازمند، از گرفتن نذری ابا داشته اند و اندک زنان و کودکانی ظروف خالی شان را به سمت ماموران گرفته اند.
در پس زمینه تمامی عکس ها شدت عقب ماندگی و محرومیت این افراد دیده می شود. نه راه دسترسی، نه مسکن مناسب و نه خدمات شهری یا امکانات عمومی دیده می شود.
و اگر اینچنین که دستگاه تبلیغاتی رژیم بدنبال نشان دادن کمک رسانی و جلب نظر محرومان این مناطق است، اساسا نباید چنین فقر گسترده ای وجود میداشت.

بجز عکس های دست جمعی نظامیان، مبلغان مذهبی و ماموران دولتی، نکته جالب دیگر تصاویر محو شده چهره افراد آشپزخانه است! (حتی در عکس های تبلیغاتی "اقتدار حکومت" هم ترس از شناسایی هویت همکاران جمهوری اسلامی وجود دارد!)
در نهایت با اندکی توجه، تصاویر خود گویای همه چیز هستند:

تصاویر روح مانند از اعضای آشپزخانه:

به تفاوت رنگ لباس نذری دهنده و نذری گیر توجه کنید:


و خانواده های تنگدستی که کودکانشان را روانه کرده اند.

 استقبال اندک مردم بشدت محرومِ پس زمینه، از خوراک رایگان دولتی.


و شادی غیرقابل وصف یک وعده غذا و سوژه عکس شدن درچهره کودکان.
  

  به تفاوت سنی نذری گیرندگان و نذری دهندگان توجه کنید:

  سردار سرآشپز، درحال چشیدن و بررسی کیفیت غذا!

 کودکانی که حتی پاپوش مناسب ندارند.

و درآخر یادبودی از تمامی دست اندرکاران این برنامه:


اگر حدس درستی بزنیم که این عکس ها از میان صدها عکس دیگر انتخاب شده اند برای نشان دادن شور و استقبال مردم محروم سیستان و بلوچستان از مراسم "محرم شیعی" و به تبع آن حکومت مرکزی،  به جرات می توان گفت که با ادامه سیاست فعلی، درآینده این منطقه آبستن حوادث ناگوار بیشتری خواهد بود.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

اینا چیه نشان می دهند.برادران بلوچ ما خیلی پهلوان تر وسر فرازتر از این حرفها هستند. حالا بحث نذری و اینجور حرفا بماند. ولی اگر قرار است. کمک شود. باید به شکلی اساسی باشد. من سالهاست که این روش فقیر نگه داشتن سیستان را که متا سفانه در دولت پهلوی هم بدینگونه بود قبول نداشته ام. اقا اگر او سنی است تو کاری کن که شاید بواسطه خوبی تو مثلا شیعه شود. یا اصلا شیعه هم که نشود همیشه یک ایرانی وفادار به سرزمینش باقی بماند. مگر چون او سنی است ما باید او را یک خطر بلقوه بدانیم.در ایران هیچکس در مذهبی که دارد خیلی جدی نیست. مخصو صا شیعیان. ما با فرهنگ درست می توانیم در درازمدت همه را در یک قالب با حس وحدت ملی بریزیم. بدون درنگ بر مذهب و طرز فکر او. بلو چهای ما همیشه مردانی وفا دار به سرزمینشان بود ه اند. نگاه غیر واقع بینانه به انها غیر از اینکه نا جوانمر دانه است. در درازمدت احساس انها را حتی نسبت به کشورشان ممکن است عوض کند. واین خطر بلقوه است. ایران فرشی است رنگا رنگ. زیبایی این کشور به همین است. ما هزاران سال با رنگهای گوناگون در کنار هم برادرانه و خواهرانه زیستیم و هر کجای ایران که یک ایرانی برود. مهمان ان نقطه از خاک ایران است. و بقول معروف صاحبخانه حساب می شود. چرا نگاه غیر مسئولانه به عزیزان ما در بلوچستان می شود. حکام کی می خواهند درس بگیرند. هر کسی با هر مذهبی که در این نقشه گربه مانند قزار دارد ایرانی است. عزیز است. و حافظ و سعدی و خیام و فردوسی و سایر بزرگان ایران زمین بزرگان اویند. من به شخصه از انجا که یک جنوبی ام و در بوشهر زندگی می کنم همیشه یک علاقه مخصوص به همو طنان بلوچم دارم. کاری به مذهب انها هم ندارم. با سنی های بندر لنگه هم امد و رفت داریم. و بسیار به هم نزدیکیم. و کاری به فکر و اندیشه هم نداریم. من حقیقتش اصلا از دیدن این عکسها خوشم نیامد. و شما هم هر چه سریعتر انها را از اینجا بردار. من دوست ندارم هموطنانم را در حال ضعف ببینم.اصلا دوست ندارم. نذری بهر کردن که دیگه عکس لازم ندارد. افکار اقایون خیلی پایین است. اینجوری مثلا ترویج چی می کنند؟ شق لاقمر کرده اند.

آرسین گفت...

ناشناس گرامی،
حرفهای شما کاملا صحیح است و ایران همیشه تاریخ با تنوع قومیتی درخشیده و مانند امروزِ قاره های جدید که ترکیبی از اقوام هستند. سالیان همگان در صلح و آرامش بوده اند.
اما این مساله باعث نمی شود که تبعیض و فقر و کلا اجحافی که به مرزنشینان و اقلیت ها می شود را نادیده بگیریم. این عکسها تنها گوشه ای از وضعیت مردم این مناطق از زاویه دوربین حکومتی هاست.
باید که چنین رفتارهای سخیفی پررنگ شود تا زشتی آن به چشم آید و شاید که در آینده تکرار نشود و بجای آن راه حلی اساسی که در ابتدا تغیر نگاه امنیتی و تبعیض آمیز به اقلیتهای قومی و مذهبی است جایگزین شود.
با احترام.