اسراییل یهودی، ایران شیعی، هردو محکوم به فنا

نتانیاهو مقابل دیوار ندبه
بنیامین نتانیاهو برای انجام رسالتی که تصور می کند برعهده اش قراردارد به امریکا رفته و با ضدیت علیه توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، اعتبار و آینده اسراییل را به بازی گرفته است. برخلاف اکثر تحلیل ها که نگران از بین رفتن اتحاد میان دولت امریکا و اسراییل هستند و سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا را توهینی به دولت اوباما تلقی می کنند که می تواند عواقب غیر مطلوب برای اسراییل داشته باشد، نتانیاهو با ضدیت علیه توافق هسته ای، هویت و ارتباط اسراییل با ایران در دراز مدت را به عنوان تنها کشور غیرعرب منطقه به خطر انداخته است.
فراتر از مسایل گذرای سیاسی، مردم ناظر بر رفتار سیاستمداران و دولت ها هستند و آنها را در حافظه بلندمدت خود ضبط خواهند کرد حتی اگر در لحظه توانی برای اعلام نظر یا واکنش نداشته باشند. سو استفاده روسیه از خاک و انگلستان از نفت ایران باعث شد که ایران برای همیشه از اتحاد با آنان سرباز زند و مردم ایران هیچگاه نتواند نگاه مثبت یا حداقل بی طرفانه ای به آنها بکنند. حتی مشارکت امریکا در کودتای مرداد 32 و دخالت های بعد از آن، زمینه 4 دهه قطع منافع و ارتباط دو کشور را به همراه داشته است.

امروز برهمه، حتی آیت الله خامنه ای هم اثبات شده که ادامه راه گذشته دیگر ممکن نیست و نیاز به اصلاح اقتصاد، سیاست و جامعه حتی برای رسیدن به آرمانشهرهای ایشان لازم است. در طرف دیگر مردمی هستند که سالهاست با استفاده از هر رخنه بوجود آمده در حکومت سعی دارند که این تغیرات را تسریع کنند و اعتباری برای هویت سیاسی، رونقی برای اقتصاد و فضایی برای زندگی در جامعه فراهم کنند. حال که سیاست های عمیقا اشتباه آیت الله ها به بن بست رسیده و ایشان ناچار به تن دادن به تغیرات شده اند، مردی پیدا شده از آنسوی خاورمیانه که بدون نشان دادن جایگزین و راه حل، تلاش بر بستن این مسیر تازه باز شده دارد به این بهانه که راه حل پیش رو اطمینان صددرصد را بدست نمی دهد. انگار که تا امروز آیت الله خامنه ای به ایشان اطمینان داده بود که بمب اتم نسازد!
نکته ای که جناب نتانیاهو توجه نمی کند این است که با این موضع امنیت بلند مدت اسراییل به مخاطره می افتد چرا که تقریبا همه ایرانیان -بجز قلیلی که منفعتی در تحریم ها دارند- با مواضع ضد توافق او مخالفند و با چشم هایی نگران به توافق ایران چشم دوخته اند. همین ایرانیانی که فارغ از جنس حکومت، صدها سال همسایه اسراییل خواهند بود در منطقه ای که چشم انداز ثبات آن نامعلوم است.
فارغ از آنکه توافق بشود یا نشود، مواضع ضد ایرانی، اسراییل به شکل نفرت در خاطر ساکنان این فلات خواهد ماند و این آسیب بیشتر از آنچه که دولت اسراییل از ساخت یک بمب اتم تصور می کند در دهه های آینده می تواند هویت اسراییل را تهدید کند.

با پیشرفت تکنولوژی و علم و رفع نیازهای اولیه و حیاتی جوامع انسانی -مانند غذا و بهداشت-، توجه به نیازهای ثانویه مثل افکار و آرمانها افزایش یافته و در منطقه ای مانند خاورمیانه که تا قبل از اکتشاف نفت، پیدا کردن آب و نان دغدغه اصلی مردم بوده، حال در این "مهد توسعه ایدئولوژی های کهن"، هر گروه می خواهد که به دوران ماقبل تاریخی مورد نظر -قرائت- خودش بازگردد و سرنوشت آینده را با توهمات گذشته تعیین کند. گرچه در کوتاه مدت کشورهایی می توانند از این موج ایدئولوژی در امان بمانند اما در درازمدت تا زمانی که کل این مردم متوجه نشوند که یگانه راه زندگی و سعادت در تعامل فعال و دست کشیدن از توهمات تاریخی و احترام به عقاید یکدیگر است، منطقه روی آرامش نخواهد دید.
اسراییل گرچه که کشوری دموکرات به نظر می رسد اما هم رسما و هم عملا خود را به عنوان تنها نمایندگی تفکر یهودی باقی مانده معرفی می کند و این "تعریف کشور در مذهب" مانند آنچه که در ایران -به شکل افراطی تر- شاهش هستیم محکوم به فناست. علیرغم تساهل بیشتر مذهبی، وضعیت اسراییل وخیم تر از ایران است، چرا که اسراییل نه پایه های پیوسته قومی و جغرافیایی دارد و نه وسعت درخور اعتنا. نخست وزیرش مانند آیت الله خامنه ای که تصور جانشینی جانشینان خدا و مسئولیت تاریخی-مذهبی دارد، خود را مسئول نجات قوم یهود می داند و به همان شکل برای رسیدن به هدف ایدئولوژیکش از هیچ کاری ابا ندارد.

اما زمان به ضرر دولت های ایدئولوژیک در حال گذر است و فرقی ندارد که جمهوری اسلامی شیعی باشد یا اسراییل یهودی. مدتهاست که پیامبران خاورمیانه را ترک کرده اند و پیروان در نهایت باید بدون پیامبر با هم تفاهم کنند!

پی نوشت:
1- نگرانی اسراییل از ایران مانند ضدیت سران جمهوری اسلامی با اسراییل، هیچ ارتباطی به بمب و جغرافیا و منافع و... ندارد و صرفا بصورت آموزه های دینی به آنها به ارث رسیده است.
2- بمب هسته ای منطقا -بطور مستقیم- هیچ تهدیدی برای کشوری مانند اسراییل که "ارض مقدس" است محسوب نمی شود و تنها  ایران ایدئولوژیک قوی است که تهدید اسراییل می تواند باشد.
3- تصویر بالا نتانیاهو قبل از سفر به امریکا و انجام رسالتش، در حال دعا به درگاه یهوه (خدای یهود)!

۲ نظر:

پراگماتیست گفت...

درود بر شما

متاسفانه به نظر من محکوم به فنا بودن بیشتر آرزوست تا واقعیت.

آرسین گفت...

روند تاریخ نشون داده که جهان به سمت کم خدایی (امروز بی خدایی)و در نتیجه اضمحلال ایدئولوژی و حکومتهاشه.

با پیشرفت علم این مساله سرعت گرفته و نه تنها آینده محتوم خواهد بود، که احتمالا شاهد رخ دادنش در عمر مان خواهیم بود.