امریکا زورش نمی رسد، خامنه ای جرات ندارد!

همانطور که پیش بینی می شد توافق هسته ای با چالش های بسیاری در بین افراطیون دو طرف مواجه شده است. البته جنس مخالفت در امریکا و ایران از این جهت با هم متفاوت است که در ایران مخالفان بدلیل وابسته بودن به شخص رهبری، تابع نظرات وی هستند و تقریبا ماهیت مستقلی در مخالفت با توافق ندارند اما برعکس در امریکا، مخالفان بدلیل هویت مستقلشان از دولت، با آن مخالف هستند. با این مقدمه نگاهی بیاندازیم به وضعیت توافق هسته ای و قدرت مخالفان توافق.

در امریکا کنگره حدود 55 روز دیگر مهلت دارد که پذیرش توافق را به رای بگذارد و نظرش را اعلام کند، همزمان لابی های اسراییلی و مخالفان جمهوری خواه، فرصت خواهند داشت تا نظر نمایندگان را تغیر دهند، اما به نظر نمی رسد که هیچکدام از این تلاشها به نتیجه برسد، علیرغم هیاهوهای بسیار!
دلایل متعددی دارد که مخالفان نمی توانند توافق را به هم بزنند، اول به این دلیل که عمده اشکالی که به توافق وارد می شود مربوط به زمان نزدیک یعنی 10 یا 15 سال آینده نیست و مخالفان بیشترین مشکلشان با دوران بعد از اتمام تعهدات و باز شدن دست ایران برای بازگشت به برنامه های نظامی هسته ای است. محتوای این مخالفت نشان می دهد که "بهترین گزینه " بازداشتن ایران از دسترسی به سلاح هسته ای -بدون دخالت نظامی- همین توافق و نظارتهای مترتب بر آن بوده است. پس بدرست گزینه بعدی بدون در نظر گرفتن توافق هسته ای، حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران خواهد بود.
از سوی دیگر شرایط نظامی امریکا و بطور کلی افکار عمومی غرب به هیچ عنوان آمادگی جنگی با وسعت و ابعاد درگیری با ایران را ندارد، این مساله را بهتر از هرکسی سیاستمداران امریکایی می دانند.
خصوصا که هیچکدام از 5 کشور مذاکره کننده تابحال تمایلی به برهم زدن توافق نداشته اند و درصورت رد کردن توافق هسته ای توسط مجلس امریکا، این کشور حتی متحدان اروپایی اش را نیز درکنارش نخواهد دید، علاوه بر اینکه احتمالا با مخالفت و مقاومت روسیه و چین نیز مواجه می شود.

گرچه ممکن است دوماه آینده فرصت مناسبی برای مخالفان توافق در امریکا باشد، اما این سوی اقیانوس اطلس، شرکت های تجاری اروپایی از همین فرصت استفاده می کنند و برنامه های مختلفی برای جذب پولهای آزاد شده ایران خواهند داشت، تمایل این شرکتها در نقطه مقابل تلاشهای مخالفان توافق، تعادل بر روی توافق بدست آمده را حفظ خواهد کرد.

خوشبختانه زمان به نفع تحکیم توافق در حال سپری شدن است و هر روز که از توافق بگذرد و طرفین طبق تعهداتشان عمل کنند، احتمال خطر برهم خوردن توافق کمتر و کمتر خواهد شد.

شاید تنها یک عامل بتواند کل معادله را به هم بزند و آن ماجراجویی خامنه ای و سپاه باشد در مسایل توافق شده، خطرناک ترین تهدیدی که نه تنها تحریم ها را بر می گرداند که خطر جنگ تمام عیار با تمامی ابرقدرتهای جهان را کلید می زند. بازهم خوشبختانه تا زمانی که تیم معقول دولت روحانی بر سرِ کار باشد، این خطر به آیت الله خامنه ای گوشزد می شود و اتفاق جدی رخ نمی دهد. همانطور که در روزهای گذشته دیدیم که حتی "اعتراضات شفاهی" دلواپسان و افراطی ترین افراد نزدیک رهبر هم کنترل شده و حداکثر در حیطه توان موشکی -حاشیه دور مذاکرات- بوده و دیگر هیچکس صحبتی از مسایل هسته ای و "حق مسلم" نمی کند!

با تصور اینکه تا 6 سال دیگر دولت روحانی برسرکار می ماند، تا آن زمان مساله هسته ای می تواند عملا مختومه شود و اگر مردم خواسته هایشان را جدی تر دنبال کنند، مواضع حکومت می تواند تا حد تلاش برای حفظ احکام بدوی قصاص و جلوگیری از آزادی های فردی عقب برود.

خلاصه آنکه رجزخوانی های دوطرف در این روزها و روزهای آتی به هیچ نتیجه ای منجر نخواهد شد بجز تسویه حساب های سیاسی داخلی که همان هم  با گذشت زمان کمرنگتر خواهد شد.
به همین علت حتی جمهوری خواه ترین رییس جمهور آتی امریکا نیز تا زمانی که ایران متعهد به اجرای مفاد توافق باشد هیچ توانی برای برهم زدن آن ندارد، چرا که برخلاف حکومت های دیکتاتوری و ایدئولوژیک که -فاکتور- عقلانیت اهمیت چندانی ندارد، در حکومت های جمهوری همیشه هستند عاقلانی که جلوی بلندپروازی ها و نابخردی های فرد یا افرادی را بگیرند، و امریکا در این دسته بندی قرار می گیرد.

پی نوشت:
 استدلال کودکانه دیگری در حد تفکر نتانیاهو گفته می شود که نظرش به تحریم بیشتر بجای حمله نظامی است! اولا تحریم به خودی خود مانعی از رسیدن به سلاح هسته ای نیست. تجربه کره شمالی و ایران این موضوع را نشان می دهد. ثانیا در نهایت تحریم باید تسلیم و توافق رخ دهد که امروز همان اتفاق افتاده و با هرتحریم به هر شدت، بازهم به دوراهی "جنگ و مذاکره" خواهیم رسید. که امروز به گزینه مذاکره رسیده ایم.
ضمن آنکه تحریم بیشتر ناخودآگاه به سمت جنگ گرایش دارد چرا که ادامه آن تخاصم را بیشتر می کند و احتمال مذاکره کمتر می شود.

۴ نظر:

خُسن آقا گفت...

به نظر من در داخل ایران هیچ مشکلی در راه این توافق نیست. خامنه‌ای اگر می‌خواست مخالفت کند از همان اول سنگ اندازی می‌کرد که نکرد و درست بعکس مدام تاکید می‌کرد که مذاکره کنندگان را راحت بگذارند.
این هارت و پورت ها هم برای حفظ چفیه بندهای بی مغزی است که ممکن است پشت سر آقا را خالی کنند. خصوصا آنهایی که خواستار سلاح اتمی برای فتح جهان به نفع اسلام هستند.
دلواپسان اصولا دو گروه هستند آنهایی که کلا مغزشان تعطیل است و برای پیش برد اسلام است که دنباله رو خامنه‌ای هستند، عده دوم آنهایی هستند که برای رانت دور بر آقا جمع شده‌اند.
دسته اول خیلی خطرناک هستند اگر آقا را ترک کنند آقا سقوط می‌کند. به همین دلیل هم هست که آقا برای این گروه است که هارت و پورت اتمی می‌کند.


آرسین گفت...

حسن آقای عزیز درست میگویی. البته نباید فراموش کرد که مخالفان توافق نه بدلیل استقلال رای و نظر که بخاطر ناراحتی خامنه ای از تحمیلی که به او شده است ناراحتند.
دلواپسان و پیاده نظام افراطیون هم فعلا گیج هستند و تا اطلاع ثانوی هدفی برای حمله ندارند و از موضوعی به موضوع دیگر می پرند!

II PARSA II گفت...

آرسین جان خسته نباشی٬ من در یوتیوب هم فعالم و علیه خرافات و دروغ پردازی آخوندی کلیپ و فیلم می گذارم گفتم شاید به دوستانی که شبیه من دارند علیه آخوند های بی شرافت فعلیت می کنند للیکش را بدم بد نباشد. چنانچه چیز خواصی را می خواهی انتشار دهی کافیست به من خبر بدی تا من اونجا انتشار بدهم. البته اونجا را یک طوری راه اندازی کردم که هر بننده ای به محض ورود توجه بشه که اون کانال مخالف حکومت است و مطالبش هم بخصوص است. https://www.youtube.com/my_videos?o=U فعلا بهت بدرود میگم و به پروردگار می سپارمت ٬ مواظب خودت باش. شهرام (پارسا) از هانوفر آلمان

آرسین گفت...

ممنون شهرام عزیز، امیدوارم در این راه موفق باشید.
هدف ساختن ایرانی بهتر برای ایرانیان است با هرعقیده و مرامی...

گرچه تاکنون مطالب صوتی و تصویری نداشته ام اما از این امکان استقبال میکنم.
متاسفانه به نظر میرسه که لینک بالا -هنوز- کار نمی کند. و در صورت امکان یکبار دیگه درستی اون رو بررسی کن.

ایام به کام