دیوانستان*1: فیتیله

1- برنامه ای سخیف و بی ارزش سالهاست که وقت و سرمایه رسانه ملی ایران را به خود مشغول کرده و هیچ کس پیدا نمی شود که به لختی (بی ارزشی) پادشاه (برنامه فیتیله) اشاره کند.
2- آنقدر این برنامه بی محتواست که برای تشویق به مسواک زدن کودکان به قیاس "برس توالت شوی" و "مسواک دهان" می پردازد! (با گویش و کلمات ترکی)
3- ترک ها بدون توجه به محتوای برنامه به "مسخره شدنشان" توسط رسانه ملی اعتراض دارند! هیچ کس صحبتی از محتوای سخیف برنامه نمی کند، در عوض، تمام بحث های پان ترک و زبان بومی و... درصدر اعتراضات قرار دارد.
4- مدیران صدا وسیما از "توهین نژادی" عذر خواهی می کنند،  مسئول خاطی را اخراج می کنند، پخش این برنامه و برنامه های زنده دیگر لغو می شود و البته مردم ترک آرام می گیرند.
5- هیچ اعتراضی به رسانه ملی و کیفیت تهوع آورش انجام نمی شود، حتی اعتراضات در شهرهای ترک نشین نه جلوی "صدا وسیما" که در بازار و دانشگاه و خیابان شکل می گیرد، حتی عده ای که در تهران اعتراض دارند، جلوی ساختمان "شورای شهر" تجمع می کنند!
6- ترک زبانان چنان ناراحت اهانت به هویتشان شدند که گویی "کودکان ترک" این قابلیت را دارند که "فرچه توالت شوی" را در دهان خود جا دهند و بقیه ندارند!
7- اعتراضات حداقل در جهان واقعی پایان یافت، اما توهینی که به شعور کودکان و مخاطبان رسانه ملی ایران شد/می شود از سوی هیچ کس مورد اعتراض قرار نگرفت.
فرقی نداشت که این آموزش چندش آور به لهجه یزدی یا لری یا ترکی باشد. ایده این برنامه و مثالش مبتذل و توهین آمیز -به شعور انسانی- است نه شیوه اجرا یا لهجه بازیگرانش.
8- بساط توهین به شعور مخاطب در رسانه ملی مورد نقد قرار نمی گیرد و لاجرم بازهم شاهد آن خواهیم بود.

پی نوشت:
* از این به بعد مباحثی را به شکل تیتروار و مختصر منتشر می کنم با عنوان"دیوانستان" که بیشتر به ناهنجاری ها و اشتباهات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اشاره دارد.

۱ نظر:

خُسن آقا گفت...

آخه چی چی مون به همه می‌بره که برنامه تلوزیونمون به دیگران ببره. برنامه تلوزیون هم باید پدیده آخوندی باشد.
این ترک‌های عزیز هم دیگر گندش را در آورده‌اند. آب کسی بخورد به تریج قبای ایشان بر می‌خورد!
حالا گیریم که یک برنامه با محتوا بود اگر قرار بود این برنامه اجرا شود باید مثلا به کدام لهجه انجام بشود که هموطن‌های آن دیار دلچرکین نشوند!؟ یقینا ترک زبان‌ها خواهند گفت به فارسی! چرا؟ زیرا زبان مسلط است!
زرشک یکی نیست به اینها بگوید که تقریبا 500 سال است که ایران بدست توانای ترک‌های عزیز و مامانی اداره شده! همین اکنون رئیس کل و مقام گند رهبری ترک تشریف دارند و شوربختان بسیار هم زبان نافهم! مطرح ترین اپوزیسیون اوشان هم یکی ترک است و یکی لر!
بیچاره بلوچ و ترکمن و عرب و فارس که باید بروند سماق بمکند!