نکاتی از پیام نوروزی خامنه ای سال 92


امسال هم مطابق سالهای گذشته آیت الله خامنه ای پیام نوروزی خود را دستمایه انتخاب نام برای سال جدید قرار داد و سال جدید را به "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" نامگذاری کرد.

اگر کمی دقیق تر به نام گذاری امسال نگاه کنیم می توانیم ببینیم که نام گذاری امسال بر اساس اتفاقات پیش رو انجام شده است. 1 انتخابات ریاست جمهوری - که همیشه در جمهوری اسلامی از آن به اسم "حماسه" نام برده می شود- 2 تحریم های شدید فعلی که حکومت بشدت خواهان کم کردن آن است حتی با شایعه و دروغ.

اما نامگذاری سال 92 از دو جنبه با سال گذشته تفاوت دارد:
اول کلی بودن و مبهم تر بودن است و دوم تغیر شکل پیام از حالت دستوری و اکتیو به حالت پیشگویی و پسیو.
سال گذشته توجه بیشتر آیت الله به داخل و مردم بود و حتی با ذکر جزییات برنامه های اقتصادی شرح داده شد اما امسال تنها به گفتن"حضور جهادی" مردم اکتفا شده بود و البته چشم امید ایشون به همین حضور در انتخابات ریاست جمهوری هم بود. البته همچنان نه به حالت "دستوری همیشگی"  و "مشت محکم" بلکه بیشتر از باب نصیحت.

در پیام امسال هم مثل همه سالها محور صحبت بجای نوروز و طبیعت و عید و حداقل تاکید بر مسائل دینی، "دشمن" و کنش و واکنش ها به آن موضوع اصلی بود. که مثل همیشه با سرافرازی جمهوری اسلامی و شکست دشمنان در سال گذشته همراه بوده!
تفاوت پیام امسال در حضور پررنگ تر "دشمن" بود که نشون میده فشارهای تحریم ها به جمهوری اسلامی و شخص آیت الله خامنه -با اسم مستعار "حکومت"- اثر کرده است.

جالب اینکه در پیام امسال هیچ اشاره ای به اتفاقات درون حکومت و اختلافات علنی بین قوا نبود و حتی هیچ اشاره ای یا توصیه ای به شیوه برگزاری انتخابات یا جزییات اون نشد. چیزی که در پیام احمدی نژاد دیده میشد.

اینکه بسیار خلاصه به بحث انتخابات پرداخته شد احتمالا به دلیل اطمینان از جزییات و برنامه های پیش روی حکومت برای اجرای انتخابات است و البته تنها مشکل که حضور مردم، که با انحصاری کردن فضای خبررسانی قابل حل هست.

ساده است این پیش بینی که همچنان صحبت های آیت الله خامنه ای مانند هر سال برعکس از آب دربیاد و حضور مردم به شکل معنا داری در انتخابات کم باشد و البته بدنبال ماجراجویی های هسته ای حکومت فشارهای اقتصادی بر مردم ایران افزایش پیدا کند.

هیچ نظری موجود نیست: