خبرهای آخرین روزهای سال


این روزها طبیعت به اعتدال بهاری نزدیک می شود و از شدت هیاهوی رسانه ها و اخبار هم کاسته شده یا حداقل موضوع بزرگی فعلا در آنها جریان ندارد. نگاهی به چند خبر نسبتا مهم و اخیر با اولویت ایران می اندازم:

در سیاست خارجی ایران، کاترین اشتون دیداری از ایران داشته و در نبود سفارت انگلیس سعی در ارزیابی مواضع و جو جامعه ایران در این مرحله از توافق ها و در دولت جدید دارد. که احتمالا برای ادامه مذاکرات مهم است. شگفتی وی آنجا بوده که متوجه شده جامعه ایران و حتی "دانش آموزان اصفهانی" هم او را می شناسند!

تقریبا خبر کشف تسلیحات ارسالی ایران به غزه از نظر "بدیهی بودن" و خبر الصاق کریمه در آینده نزدیک به روسیه از نظر "سیاست روسی" برای ایران به یک اندازه مهم است. در مورد دوم اگر نتایج همه پرسی -الصاق به روسیه- با درصد بالا مثبت باشد -که احتمالا هست- تقریبا هیچ واکنشی متقابل خشنی را از سوی دولت های غربی شاهد نخواهیم بود و تنها دولت غرب گرا تری در اوکراین برسر کار خواهد آمد و قراردادهای بیشتر اوکراین با اروپا این کشور را به متحد غرب اضافه خواهد نمود چرا که درصد روس تبارهای اوکراین بعد از جدا سازی کریمه کمتر خواهد شد و بدیهی است که این جداسازی هم از نظر جمعیتی و هم از نظر تنفر مردم اوکراین نسبت به روسیه وزنه را به سمت غرب سنگین تر خواهد کرد.

بی خبری از سوریه نشان می دهد که در همچنان بر پایه گذشته می گردد و زمان تنها به ضرر مردم سوریه در حرکت است.
جدید ترین خبر در مورد سرنشینان مشکوک هواپیمای مالزی حکایت از ایرانی بودن آنها دارد و این مساله به خودی خود اگر همراه با هیچ عملیات خرابکاری دیگری نباشد -که این موضوع پتانسیل نقش بیشتر ایران در مفقود شدن هواپیما را دارد- ذهنیت دولت و مردم شرق دور را نسبت به ایران بدتر خواهد کرد اگرچه تاثیر کمتری بر سیاست خارجی کشورهایی مانند چین یا مالزی خواهد داشت. و در صورت پیدا کردن شواهد بیشتر، احتمالا اولین چالش جدید دستگاه دیپلماسی خارجی ایران در سال نو خواهد بود.

در داخل ایران هم در کنار انتظار و آمادگی برای نوروز، بحث افزایش قیمت ها، تغیر قیمت وسهمیه بنزین، سبد کالا و حقوق کارمندان و کارگران در صدر اخبار است. البته از خبرهای گاه و بیگاه فساد اقتصادی دولت احمدی نژاد و در راس آنها بابک زنجانی به عنوان نماد فسادهای 8 سال گذشته نمی توان گذشت. مشارکت او با حکومت -وزارت اطلاعات و سپاه- نکته جدیدی ندارد چرا که هر تراکنش مالی در سطوح میلیاردی بدون اذن و نظارت آنها نیست، چه برسد به خرید باشگاه و شرکت هواپیمایی و شرکت های دولتی وغیره. بعید است که موضوع بابک زنجانی به فراتر از چند چهره مستعفی در دولت احمدی نژاد ادامه یابد و بزودی با قول مساعد او برای بازپس دادن بدهی های دولتی تمام خواهد شد.

مشکلات روزمره اقتصادی همچنان دغدغه شماره یک مردم خصوصا در روزهای پایانی سال است، و همچنان به آخرین خبر های سال 92 که مذاکرات روزهای آخر اسفند -با قول اتمام آن قبل از نوروز از سوی اشتون- است نیم نگاهی دارند. چرا که هر قدم از مسیر توافق با غرب می تواند در نتیجه نهایی و بخصوص به چگونگی وضعیت ایران بعد از مهلت 6 ماهه و تحریم ها بر اقتصاد ایران تاثیر گذار باشد.

پی نوشت:
عکس، خانم اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درحال دریافت هدیه از آقای زرگر استاندار اصفهان

هیچ نظری موجود نیست: