این بار هدف مذاکرات هسته ای: دور زدن آیت الله خامنه ای!


اینطور که از شواهد و قرائن پیداست، از روز انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری و قول او مبنی بر حل تمامی مشکلات از دروازه "حل تحریم ها" و "حل موضوع هسته ای"، تمام مذاکره کنندگان و کارشناسان جمع شده اند که آیت الله خامنه ای و خواست های او را دور بزنند!
البته دنیا که قبلتر هم گفته بود که اجازه هسته ای شدن به ایران نمی دهد و نخواهد داد، حتی به قیمت نابودی اقتصاد و مردم ایران. اما از روز سرکار آمدن جناب روحانی و خواهش او و "تیم مذاکره کننده" بر توافق با جهان تا امروز، تقریبا هرگونه توافق و پیشنهاد تنها جهت دور زدن آیت الله خامنه ای بوده و بس!
به عنوان مثال در توافق اولیه ای که -سال گذشته- صورت گرفت، با توجه به حساسیت سنتی رهبر بر "تعداد سانتریفیوژها"، مجموعه مذاکره کننده تصمیم گرفتند که تعداد سانتریفیوژها را "زیاد" اعلام کنند اما کیفیت و ظرفیت هر دستگاه کم باشد. به زبان ساده یعنی تعداد زیادی دستگاه کم ظرفیت "غنی سازی" که نتیجه عملی اش با تعداد کم دستگاه های غنی سازی با ظرفیت بالا -نسل پیشرفته- تفاوت نکند!
مشخص نیست کدام شیرناپاک خورده ای این موضوع را به رهبر گزارش می دهد و نتیجه کار را که با واحد اندازه گیری "سو" بیان می شود، به گوش رهبر می رساند که شخص ایشان در سخنرانی عمومی تیرماه از این اصطلاح استفاده می کند و تاکید می کند که تعداد دستگاه برای ما مهم نیست بلکه "خروجی سیستم" باید زیاد باشد. و اینگونه تمام رشته های توافق اولیه مذاکرات پنبه می شود.

بعد از لو رفتن ماجرا، عقلای دنیا دوباره عقلشان را روهم می ریزند و دنبال راه چاره ای می گردند که چطور در عین حفظ ظاهر همچنان دسترسی آیت الله خامنه ای به بمب اتم را محدود کنند، که این بار -اخیرا- پیشنهاد داده اند که بسیار خوب، رهبر بر "ظرفیت غنی سازی" حساس است، ما اورانیم تغلیظ و ذخیره شده را از ایران خارج می کنیم، اما "ظرفیت غنی سازی" را طبق خواست ایشان عمل می کنیم! به عبارت دیگر ایران تاسیسات غنی سازی اش را حفظ کند اما در عمل ماده اولیه این کارخانه عظیم از ایران خارج شود. در این حالت بازهم انحراف ایران به سمت ساخت بمب اتمی کنترل می شود، در عین اینکه سانتریفیوژها -بخوانید ناموس نظام- و کارخانه های غنی سازی حفظ می شوند.

لازم به ذکر است که معادن اورانیم ایران اندک است و در صورت خروج ذخایر تغلیظ شده فعلی؛ برای ساخت بمب اتمی، ایران نیاز به واردات خواهد داشت. کنترل ورود و خروج اورانیم هم نسبتا آسان، و بدلیل پیچیدگی و حساسیت این ماده براحتی قابل شناسایی است.
به این صورت ایران همچنان نمی تواند در مدتی کوتاه دسترسی به بمب هسته ای داشته باشد. و نظارت و اطمینان خاطری برای سایر دنیا -کشورهای غربی- ایجاد می شود، که بدون شک به رفع تحریم ها کمک می کند.

این بار باید دید که خبرچینان و "سوداگران تحریم"، چطور موضوع را به آیت الله می رسانند و ایشان در توجیه توانایی دسترسی اش به بمب هسته ای چگونه توافق نوپا را بر هم می زند.

پی نوشت:
1- ظاهرا قرار است که ذخیره اورانیم به کشور دوست و برادر "روسیه" تحویل داده شود!
2- جای نگرانی بابت لو رفتن ماجرا نیست، چرا که موضوع مهم، نه تشخیص ترفند جدید، که چگونگی برخورد و فراهم کردن پاسخی "ظاهرا منطقی" برای آن است.

هیچ نظری موجود نیست: