ماشین های لوکس در اقتصاد خراب


"ممکن است آنها از ارزش های غربی متنفر باشند اما به نظر می رسد که ایرانیان عاشق ماشین های لوکس غربی هستند." این جمله ای است از ابتدای مقاله ای به این مضمون و اشاره به حضور ماشین های لوکس وارداتی به ایران از نیویورک دیلی نیوز.

در دنباله مقاله می خوانیم: "علیرغم مشکلات اقتصادی و فشارهای تحریم ها، ایران با رشد زیاد ماشین های گران قیمت مواجه شده است که مشتریان ثروتمند، قیمت 360 هزار دلار را برای آن ها را می پردازند.
علیرغم اینکه قیمت این ماشین ها در ایران 2 تا 3 برابر قیمت آنها در خارج از مرزهای ایران است. تنها در سال گذشته (سال 90) 563 مدل مختلف پورشه در ایران فروخته شده است که ارزشی معادل 50 میلیون دلار داشته است بدون احتساب 100% مالیات ورود خودرو."

در این مقاله به برنامه های خودرو سازان اروپایی مانند پورشه و مرسدس بنز در ایران اشاره شده است. "پورشه برای سال دیگر در نظر دارد که 800 خودرو در ایران به فروش برساند."
"همه این ها در حالی است که در ایران تورم بالای 20 درصد است و نرخ بیکاری بین 15 تا 25 درصد گزارش می شود همچنین ارزش پول ملی در چهارماه گذشته بر اثر تحریم های غرب بر برنامه های هسته ای بشدت کاهش پیدا کرده."

" درحالی ثروتمندان ایرانی برای ماشین هایشان ارقامی بین 110.000 تا 360.000 دلار می پردازند که متوسط حقوق در ایران تنها معادل 700$  در ماه است."

این مقاله همینطور اشاره به حمایت شدید دولت از خودروسازان داخلی دارد و اعلام می کند که امروزه تعداد 14 میلیون ماشین در ایران وجود دارد که از سال 1385 -6 میلیون- بیش از دوبرابر شده است.

پی نوشت:

1 برای مقایسه در کانادا در سال 2011 تنها 2214 پورشه به فروش رسیده است یعنی حدود 4 برابر ایران در حالی که سرانه درآمد کانادا بیش از 8 برابر ایران است . (باید در نظر داشت که قیمت این خودروها در ایران دوبرابر کانادا است! و همچنین ایران تحت شدید ترین تحریم های بین المللی  بوده و اقتصادی رو به زوال دارد.)

2عکس از مقاله گرفته شده و برای خواننده خارجی معنایی ندارد اما یک ایرانی متوجه وجود نکته آن می شود!

هیچ نظری موجود نیست: