10 نکته که آیت الله خامنه ای برای کمک به "اقتصاد مقاومتی"می تواند انجام دهد

همانطور که در پست قبل گفتم، آیت الله خامنه ای متوجه ناکارآمدی عظیم حکومت در اقتصاد شده است  و تقریبا با جزییات و کمتر کلی گویی، دستور اجرای فوری اقتصاد مقاومتی را به سه قوه مملکت داده است.
البته هنوز آیت الله یا متوجه نشده یا نمی خواهد متوجه شود که بخش عمده مشکل و فساد اقتصادی از ارگان های زیر نظر مستقیم او -مانند سپاه- نشأت می گیرد و اگر ایشان حقیقتا سعی در برطرف کردن فوری مشکل اقتصادی دارد باید ابتدا از چند جنبه زیر که بیشتر دستوری و سریع است شروع کند:

1- انحلال ارگان های موازی با دولت به نفع دولت و قانون اساسی
2-صرفه جویی در طرح های نظامی، مانورها و حتی تعطیل کردن بخشی از صنایع و بدنه عظیم نیروهای مسلح چندگانه
3- ممنوعیت حضور ارگان های نظامی در پروژه های اقتصادی به نفع بخش خصوصی حقیقی
4- تعطیلی طرح های بلند پروازانه و بی ثمر اتمی، که مانند طرح های نظامی تنها هزینه داشته و هیچ چشم اندازی به بازگشت سرمایه ندارد.
5- کم کردن مستمری و کمک به دولت سوریه، حزب الله لبنان و سایر گروه های راه اندازی شده در منطقه و اقصی نقاط جهان
6- فرمان ممنوعیت قاچاق کالا از مبادی غیر رسمی توسط برادران قاچاقچی سپاه!
7- حتی الامکان سفر نرفتن شخص ایشان که نیاز به هزینه های هنگفت امنیتی و برگزاری مراسم دارد
8-عدم دخالت هر روزه در اقتصاد و تضمین امنیت سرمایه گذاران
9- ملغی کردن قوانین دست و پا گیر امنیتی و اسلامی با هدف توسعه صنعت توریسم -به عنوان جایگزین نفت- و بطور کلی تغیر نگاه "جاسوس" گونه به هر فرد خارجی.
10- دست کشیدن از سیاست های تهاجمی، سخنرانی های "دشمن شکن" و دستور به تمامی ائمه جمعه و سایر زیر دستان با هدف جلوگیری از ایراد سخنان بی محتوا و شعاری درجهت کمک به ثبات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی

البته این 10 مورد تنها گام هایی است که شخص آیت الله خامنه ای می تواند عملا در جهت کمک به وضع اقتصاد یا به قول وی "اقتصاد مقاومتی" بردارد. برای رسیدن به نتیجه نیاز به همکاری سایر ارگان ها دولتی و همدلی مردم است.

هرگونه ریاضت اقتصادی که شامل حداقل بخشی از این راه حل ها نباشد تنها به معنی فشار مضاعف به مردم است و استمرار وضعیت مشکل کنونی اقتصاد.
تحریم فروش نفت، مستی نفتی را از سر دولتمردان جمهوری اسلامی پرانده و بعد از 35 سال ایشان به دنبال پیدا کردن روش صحیح حکومت داری هستند. گرچه که کمی دیر به نظر می رسد اما امیدوارم جریان اصلاحات اقتصادی -با هر عنوانی- در ایران ادامه پیدا کند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

اگه این کارا رو هم نکنه که دیگه رهبر نیست