دیدار با آخرین اعدامی


روزهای آخر آذرماه سال 1368، دولت ایران میزبان "نیکولای چائوشسکو" رییس جمهور کشور رومانی بود. این دیدار به درخواست وزارت امور خارجه ایران و با هماهنگی سفارت ایران در رومانی ترتیب داده شده بود. چائوشسکو و هیئت همراه میهمان عالیترین مقام ایرانی هستند، هاشمی رفسنجانی.
علی اکبر رفسنجانی، رییس جمهور وقت ایران در دیدار با چائوشسکو نسبت به گسترش همکاری های دوجانبه ابراز امیدواری می کند. تفاهم نامه های تجاری به ارزش 2 میلیارد دلار به امضا می رسد. همچنین چائوشسکو در مزار بنیان گذار انقلاب حاضر شده و ادای احترام می کند. مانند همه مراسم های رسمی این مهمان هم استقبال، پذیرایی و بدرقه می شود.

اما در رومانی وضع به این آرامی نیست و مردم رومانی برضد حاکم مادام العمر دست به تظاهرات زده اند.
در این سفر پیام هایی به چائوشسکو داده می شود که اوضاع به حدی ناآرام است که برنگردد، اما او هم مانند سایر دیکتاتورها توجهی به اخطارها نمی کند، بر بی اهمیت بودن مخالفان تاکید دارد و ایران را به مقصد کشورش ترک می کند.
هنوز یک هفته از زمان بازگشت به رومانی نگذشته، که مهمان فرش قرمز ایران همراه با همسرش "النا"، در مقابل "دوربین های تلویزیون رومانی" محاکمه و تیرباران می شوند. و 24 سال دیکتاتوری وی به پایان می رسد.

برگ دیگری به دفترچه بی کفایتی دستگاه دیپلماسی خارجی ایران اضافه می شود.  دعوت و ملاقات رسمی با یک دیکتاتور آن هم چند روز قبل از اعدام!

در دادگاه انقلابی رومانی بارها نام ایران به عنوان آخرین پناهگاه چائوشسکو برده می شود و به تمسخر گفته می شود: " بهتر بود در همان ایران می ماندی!" تفکر پشت این دیدگاه ها قابل تامل است، ایران بخشی از امپراطوری کمونیسم دیده می شود.

در ایران بدنبال این اتفاق، "علی اکبر ولایتی" وزیر امورخارجه وقت با سوال 84 نماینده به مجلس فراخوانده می شود و بابت این اشتباهات فاحش مواخذه می شود. طنز روزگار اینکه این سوال از وزیر، با نطق شدید "صادق خلخالی" -اعدامگر معروف-  که نماینده مجلس است آغاز می شود و باعث می شود که ولایتی در مجلس حاضر شود تا شاید بجز پاسخگویی به نمایندگان، آب رفته آبروی ایران در سیاست خارجی به جوی بازگردد.
نتیجه سوال قابل پیش بینی است، بجای عزل یا استیضاح وزیر امورخارجه بی لیاقت، تنها، سفیر ایران -محمد جمشیدی گوهری- در رومانی به ایران فراخوانده شده و برکنار می شود.

این ماجرا هم مانند صدها اتفاق دیگر از صفحه خاطر ایرانیان پاک می شود و امروز نه تنها آن وزیر با کیاست 16 سال است که مشاور رهبر در امور خارجه است! بلکه ایشان خیز ریاست جمهوری را هم برداشته اند و به احتمال زیاد رییس جمهور آتی ایران خواهند بود.
عمق بی کفایتی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در دوران وزارت علی اکبر ولایتی دیده می شود. وزارت امور خارجه از حداقل شناخت اوضاع جهان عاجز است. وی مورد نقد شدید همقطاران و مجلس آن زمان قرار میگیرد. اما بدلیل مصلحت ها هیچگاه استیضاح نمی شود. امروز هم بن بست وضعیت اتمی ایران و دیدگاه های رهبر ایران در شناخت جهان، بدون تاثیر از نقطه نظرات این شخص به نظر نمی رسد.

 نکاتی جالبی پیرامون این ماجرا:

1 یک سال قبل از این حوادث آیت الله خامنه ای به رومانی سفر کرده و با چائوشسکو دیدار داشته، این دیدار در ادامه آن سفر بوده است.
2 چائوشسکو، اولین رییس‌جمهور یک کشور خارجی بود که پس از درگذشت بنیانگذار انقلاب، در مزار وی حاضر و بر روی آرامگاه‌ اش تاج گل گذاشته بود.
3 این اعدام از آخرین اعدام های کشور رومانی است. و کمتر از 2 هفته بعد از این اتفاق، مجازات "اعدام" در رومانی ممنوع اعلام می شود.


ویدئویی از سفر چائوشسکو به ایران و دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ولایتی.


هیچ نظری موجود نیست: