پیش فروش سکه، پینوکیو و عیدانه دولت


خبر اهدای عیدی 70 و 90 هزار تومانی به مردم و خبر پیش فروش سکه به مبلغ یک میلیون تومان تقریبا همزمان منتشر شد. جالب اینکه اجرای هر دو طرح از اول اسفند شروع می شود.
براحتی می توان کمبود نقدینگی دولت و جمع آوری پول از دست مردم را در این طرح دید که از طرف دیگر دوباره به مردم بازگردانده می شود.
طرح عیدی دولت به مردم جزییات چندانی ندارد و بدلیل تبلیغ وسیع همه از آن باخبرند. اما فروش سکه "یک میلیونی" نیاز به بررسی بیشتری دارد، جهت تنویر افکار عمومی به چند نکته اصلی آن می پردازم.

جزییات این طرح را در 3 بند قابل بررسی است:

1. سکه بعد از 6 ماه تحویل داده می شود و قیمت آن مطابق با خواست بانک مرکزی در آن زمان خواهد بود. یعنی اینکه این مبلغ یک میلیون تومان علی الحساب بوده و "هیچ ارتباطی" با قیمت سکه تحویل داده شده -در شهریور- ندارد! (قیمت سکه درآن زمان به روز تعیین خواهد شد.)

2. سود سپرده هر سکه یک میلیون تومانی، 18% است که البته %6 از آن جهت مالیات کسر میشود! یعنی در واقع 12% سود خواهد داشت. به عبارت دیگر، به ازای مدت 6 ماه، هر سکه یک میلونی مبلغ 60 هزار تومان سود خواهد داشت.

3. به هر نفر تنها 10 سکه داده می شود یعنی 10 میلیون تومان از هر نفر گرفته خواهد شد و قابلیت بازگرداندن پول قبل از سررسید وجود دارد اما با شرایط بالا.

براساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم ماهانه در دی ماه (قبل از شروع تحریم های اخیر نفت در برابر کالا) برابر با 1.7 درصد بود. این عدد در کنار رقم سود خرید طلا که  2% است یعنی ماهانه تنها 0.3 % سود به متقاضیان داده میشود! که با مبلغ  1 میلیونی هر سکه، معادل 3 هزار تومان سود ماهانه است!! این مبلغ در صورتی است که فرض کنیم تورم ثابت بماند و افزایش پیدا نکند!

به بیان ساده تر این ماجرا هیچ ارتباطی به سکه طلا ندارد و نوعی سرمایه گذاری 6 ماهه با سود 12% است که تنها از اسم طلا استفاده کرده اند برای فریب مردم ساده دل -باقی مانده!-. با این تفاوت که پول را آخر سال 91 می گیرند و سال 92 پس می دهند! 
تمامی این محاسبات با خوشبینانه ترین حالت و بر اساس اعداد اعلام شده بانک مرکزی انجام شده است، و بدیهی است بر اساس تورم حقیقی، سود مردم منفی است یعنی مردم به دولت سود پرداخت می کنند!
 یاد داستان پینوکیو افتادم که به دلخوشی درخت طلا، سکه های طلای خودش رو هم از دست داد. امروز بانک مرکزی و دولت تنها کمی این داستان رو تغییر دادن اما ماهیت اون همچنان همان "پینوکیو و درخت طلاست"!
مردم باید هوشیار باشند.

هیچ نظری موجود نیست: