رد صلاحیت هاشمی و وضعیت اسفناک پیش رو


هنوز زمان آغاز تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز نشده اما فضای سیاسی- انتخاباتی بشدت در حال واکنش به نظرات شورای نگهبان یا همان "نظام" است. گرچه از آغاز اعلام نتایج، دستگاه تبلیغاتی حکومت بر مرحله بعد و اعلام شعار و برنامه 8 کاندیدا تمرکز داشته، اما کمتر کسی به برنامه ها و سرنوشت کشور که در دست یکی از این افراد قرار خواهد گرفت اهمیت می دهد.
واکنش گروه های مختلف سیاسی به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که شاید حتی عده ای آن را پیش بینی می کردند اما به آن باور نداشتند و بعد از اعلام نتایج قطعی برایشان مشخص شد که این بار دیگر آیت الله خامنه ای قصد اجرای نمایش "انتخابات پرشور" را هم ندارد.

تا اینجا واکنش های گروه های نزدیک به حاکمیت و همسنگران گذشته چندان انسجام و رمقی نداشته و بعید به نظر می رسد با این سطح از مطالبات انفرادی و گسسته، آیت الله خامنه ای تسلیم به حضور رفسنجانی شود. خصوصا امروز که بالاخره بعد از چند دهه توانسته از زیر سایه او خارج شود و بدون دخالت علنی، رفسنجانی و هوادارانش را از قدرت بدور بیاندازد. قطعا تا روز انتخابات شاهد نامه های سرگشاده دیگری از دور و نزدیک خواهیم بود که به پایان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تاکید خواهند کرد. برخی از سر هشدار و دلسوزی و برخی برای جدا کردن حساب خود از حساب نظام (مانند خانواده آیت الله خمینی).

گرچه دیگر تفاوت چندانی میان انتخاب هریک از کاندیداهای موجود در عرصه انتخابات نیست اما حس عمومی جامعه ایران دیپلمات تازه به ظهور رسیده -سعید جلیلی- را نظر کرده خامنه ای می داند که با قیافه ای مفلوکِ مذهبی و بدون پا، و لحنی آرام، سعی در جلب ترحم هر بیننده ای دارد.
همانطور که در مذاکرات روزهای اولش با قدرت های جهان بر سر مساله هسته ای ایران، نقل شد که او تعریف خاطرات جنگ و جانبازی اش را مستمسکی برای انحراف مباحث، مظلوم نمایی و  وقت کشی قرار داده است.

اعتقاد داشته و دارم که مشکل اصلی و مهم ایران نه شکل سیاسی اداره حکومت و نه اسم های مطرح در رسانه ها، که وضعیت اقتصاد کلان و معیشت مردم است. متاسفانه در هیچکدام از افراد باقی مانده در رقابت های انتخاباتی، این توان بهبود شرایط اقتصادی را نشان نمی دهند و تیره روزی سرنوشت ایرانیان چشم انداز پایانی ندارد. (بجز قالیباف سایر کاندیداها خصوصا جلیلی سابقه اجرایی -روشن و درخشانی- ندارند و حتی سابقه قالیباف در شهرداری هم درحد کارنامه احمدی نژاد در این سمت است نه بیشتر).

نکته بسیار مهم و جدید بعد از رد صلاحیت هاشمی، اعتراض های در لفافه تعدادی از روحانیون عالی مقام حکومتی به خامنه ای با رمز "حماسه سیاسی" است. که نشانه جدیدی از علنی شدن جدایی بخش روحانیون سودجو و منفعت طلب اما عاقل از بیت رهبری -راس قدرت- دارد. چرا که ایشان تسلط کاملی از بالا به شرایط دارند و می توانند شرایط پیش رو را مشاهده کنند و علاقه ای به انتحار سیاسی خامنه ای -مسیر پیش رو- هم ندارند.

اتوبوس نظام در سراشیبی جاده نابودی سرعت می گیرد و -با این روند- درآینده شاهد خواهیم بود که بسیاری از مقامات خود را به بیرون پرتاب کنند که در صدر ایشان روحانیون الیت حکومتی هستند. چرا که این اتوبوس آنقدر سرعت گرفته و به دره سقوط نزدیک شده که بجز حضرت آیت الله خامنه ای و چاپلوسان اطراف، سایر سرنشینان -جلوی آن- هیچ احتمالی بجز برخورد با صخره های کف دره نمی دهند.

پی نوشت:
در حال گشت در خبرها بودم که به این کاریکاتور از مانا نیستانی برخوردم که بسیار زیبا وضعیت انتخابات را بعد از "رد صلاحیت ها" به تصویر کشیده است:

هیچ نظری موجود نیست: