بلوف سوریه و عمل اسراییل


در حالی که خبرهای داخلی تبدیل شده به "توهین ها" و "بگم بگم" های جناح های مختلف قدرت در آستانه انتخابات، شاید مهمترین عامل تاثیر گذار در زندگی ما -ایرانی ها- تحولات سوریه باشد که با سقوط یا تغیر شرایطِ دولت اسد در سوریه، دکترین سیاست خارجی ایران تغیر کند. که به تبع آن وضع هسته ای و تحریم های بین المللی هم عوض شود که امیدوارم مقدمه ای شود برای شکست و عقب نشینی هرچه بیشتر "جمهوری اسلامی" از ایران و زندگی مردم.
به دلیل همین اهمیت باز هم ترجیح می دهم که این پست را به تحولات اخیر سوریه و حملات اسراییل اختصاص بدهم.

ابتدا خلاصه ای از اتفاقات اخیر نظامی در سوریه:
حدود سه هفته پیش، رژیم بشاراسد بعد از کمک نیروهای حزب الله لبنان چند حمله موفق به مواضع مخالفان در اطراف شهر حمص انجام داد که علاوه بر کشتن شورشیان و ساکنان شهر، توانست حلقه محاصره اطراف دمشق را هم بشکند. و تا حدی پیروزی هایی کسب کند. که باعث علنی تر شدن حضور نیروهای حزب الله هم شد.  تقریبا بعد از این حملات بود که بحث استفاده از سلاح شیمیایی توسط انگلیس و امریکا مطرح شد که مذاکراتشان با روسیه بر سر تعویض حکومت به نتیجه نینجامید. مواضع جنگی دو طرف در سوریه بعد از آن حملات در شرایط نسبتا ثابتی بود که دولت سوریه شروع به حمله به مناطق ساحلی شمال این کشور که هم مرز با لبنان است کرد و دست به کشتار شدید سکنه سنی نشین این مناطق زد. تقریبا اندکی بعد از این حملات، هواپیماهای اسراییل یک مرکز نظامی و یک انبار موشکی سوریه را در نزدیکی دمشق هدف قرار داد و منهدم کردند.

پیشتر هم گفته بودم که بعد از ورود نیروهای حزب الله به سوریه، "ایران" عمیقا به باتلاق سوریه فرورفته است و اکنون بدتراز  ازدست دادن سوریه تمام رشته های سرمایه گذاری 20 سال گذشته در "حزب الله لبنان" را در معرض پنبه شدن می بیند.  چه بسا که حمایت از بشاراسد، در جهت کمک به حزب الله بود نه برعکس. (یاد شعار "نواده روح الله، سید حسن نصرالله" افتادم!)
یقینا جمهوری اسلامی امروز هیچ راهی بجز حمایت بیشتر از سوریه و حزب الله ندارد و از طرف دیگر دست هردو حامی ایران شدیدا زیر سنگ جنگ داخلی است. در این شرایط اسراییل آزادانه می تواند تمامی خطرات احتمالی نظامی و تسلیحاتی را که ایران سالهاست در خاک سوریه ذخیره کرده بود را -براحتی- منهدم کند مانند همین انبار موشکی یا مراکز تحقیقات نظامی. بدون آنکه کوچکترین دغدغه ای از بابت شلیک حتی یک گلوله به خاک اسراییل داشته باشد.
برای اسراییل مهم نیست که دولت سوریه دقیقا در حال انتقال این تسلیحات به لبنان بوده یا نه، مهم این است که این تسلیحات در نزدیک خاک اسراییل وجود داشته است.

بشار اسد و بهتر از وی آیت الله خامنه ای می دانند که باز کردن جبهه جدید جنگ با اسراییل، نه در توانشان است و نه هیچ کمکی به پیروزیشان می کند. چه بسا که با حمله به اسراییل، پای امریکا هم به جنگ سوریه باز شود و در عرض چند ساعت طومار سلطنت اسد در هم بپیچد.
اما سوریه و ایران هم بیکار ننشسته اند و تلاش دارند که با ایجاد تبلیغات و جو روانی، تهاجم هوایی اسراییل را در راستای جنگ داخلی با ارتش آزاد سوریه قرار دهند و با مظلوم نمایی نتیجه بگیرند که جنگ "سلفی های مسلمان" همسو با "اسراییل یهودی" است و در جبهه زمینی مخالفان تشکیک وارد کنند. و البته پاسخ به حملات اسراییل را به آینده نامعلوم حواله کنند.
قدرت تاثیر این تبلیغات با توجه به اینکه هر دو کشور -ایران و سوریه- دارای دستگاه عظیم و انحصاری خبرپراکنی هستند کاملا بستگی به هوشیاری دولت اسراییل دارد که آیا حملات را متوقف می کند و پشت دلیل "خط قرمز انتقال تسلیحات به حزب الله" پنهان می شود یا آنکه با توجه به وضع داخلی جنگ سوریه، سعی در پاک سازی سوریه از هرگونه تهدید احتمالی خواهد داشت.
قطعا کارشناسان نظامی اسراییل از نزدیک اوضاع را بررسی می کنند و واکنش آتی اسراییل صحت این گمانه ها را مشخص خواهد کرد.


پی نوشت:

1. نکته جالب تفاوت شیوه حملات ارتش سوریه (بخوانید ایران) و اسراییل است. در حالی که دولت سوریه در هر حمله تعداد بسیار زیادی از شهروندان عادی را می کشد، اسراییل در حملات اخیر سعی کرده که با استفاده از بمب های دقیق لیزری باعث تلفات هرچه کمتر غیرنظامیان و مناطق اطراف شود. (گزارش تلفات 3 حمله اخیر هوایی اسراییل تنها 4 کشته است.)

2. بعد از حمله وحشیانه بشاراسد به مناطق شمال غرب سوریه و سعی در پاکسازی مذهبی این مناطق، تئوری تجزیه سوریه قوت گرفته است. در این سناریو، بشاراسد و شیعیان به شمال غرب  در نزدیک سواحل مدیترانه و هم مرز با لبنان عقب نشینی خواهند کرد و سایر مناطق برای سنی ها باقی خواهد ماند. چرا که این حمله یکی از خونبارترین حملات رژیم اسد بوده که علاوه برکشته و زخمی کردن بسیاری باعث کوچ اجباری سایر ساکنین روستای بانیاس شده است.

در نقشه زیر مناطق شیعه نشین با سبزتیره مشخص شده است:
نقشه شیعه و سنی در سوریه

هیچ نظری موجود نیست: